Winterstop of doorrijden?

Winterstop of doorrijden?

In de aanloop naar de winter doemt de veel voorkomende vraag naar boven: “Ga ik de motor deze winter stallen of zal ik ‘m rijklaar houden voor als het een keer lekker weer is”. Deze week behandelen we het stallen van de motor.

Ga je de motor stallen voor de winter, dan is het raadzaam om de motor klaar te maken voor lange stilstand. Met de volgende tips zorg je dat je winter zonder problemen uit zijn winterslaap komt.

Tank:
Als je een tank hebt die van metaal gemaakt is, is deze vatbaar voor corrosie. Stal je motor dan met Fuel Stabilizer in de tank en dan de tank helemaal aftanken. Deze Fuel Stabilizer zorgt ervoor dat de benzine niet bezinkt en dat de zware vuile delen in de benzine onder in de tank terecht komen (waar meestal de benzine aangezogen wordt). Hierdoor zul je merken dat na de zomer de motor weer probleemloos start.

Banden:
Het handigste is om de motor te stallen op paddockstands of de middenbok. Hierdoor is de druk van de wielen af en zorg je dat er geen “Flat Spot” ontstaat. Voor de eerste rit in het voorjaar is het raadzaam om de bandenspanning even te controleren en op peil brengen.

Ketting:
Smeer je ketting uitgebreid voordat je de motor weg zet, zo voorkom je roestvorming op de schakels en uitgedroogde O-ringen.

Frame en vering:
Spuit ongelakte metalen delen in met anticorrosie of siliconenspray, dit voorkomt roestvorming en is eenvoudig te verwijderen. Vorkpoten en demperstangen van de schokdempers dun invetten voor dezelfde reden.

Accu:
De accu het liefst uitbouwen en eventueel bijvullen met gedestilleerd water indien nodig, daarna volledig opladen. Het is raadzaam om ook de accupolen in te vetten met zuurvrije vaseline. Sla de accu op in een droge roestvrije ruimte zoals een zolderruimte of bijkeuken, bij voorkeur aan een druppellader.

En als laatste, maar zeker niet minder belangrijk:
Olie:
Verwissel de motorolie en oliefilter. Gebruikte olie bevat een zuur dat over langere periode de smeerfunctie vermindert. Daarnaast zakken ook vuilresten en metaalschaafsel tot onderin het blok. De kanalen van klepstoters kunnen dan verstopt raken wat kan leiden tot motorschade door onvoldoende smering.



Gerelateerde producten

© 2008-2025 MotorCorner.nl